Yellow Journalism i Metro

I USA finns det ett begrepp "yellow journalism" som beskriver journalistik vars syfte är att karaktärsmörda en politiker. Någon svensk motsvarighet till begreppet kan jag inte hitta. Antagligen därför att vi, med undantag för tobleroneaffären, varit förskonade från sådana smutskastningskampanjer. Tills den här juholtgrejen då. Har han gjort sig skyldig till något? Folk vet knappt vad det är han är anklagad för. Därför väljer Metro att istället för att skriva sakuppgifter presentera idiotstatistik som "nio av tio svenskar tror att Juholt ljuger" och att "slumpmässigt" välja ut folk på stan som får uttala sig om att han tjänar för mycket pengar.

Själv har jag naturligtvis ingen aning om hur det ligger till med Juholt. Jag bryr mig inte heller men jag är fasligt trött på att det aldrig står något vettigt i tidningen.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv